Skins: Rise

Epizódy, Recenzia august 7., 2013

Prešlo šesť týždňov a dnes sa stretávame pri poslednom článku o Skins. Vyzerá to, že naozaj poslednom. Seriál sa skončil tento pondelok 7. sériou a jej dvojčasťou Rise. Sústredila sa na kultovú postavu tejto legendy, ktorá bola jednou z prvých originálnych z dielne stanice E4. Samozrejme, že spomínanou postavou bol James Cook.

skinsrise1

V tomto článku nadväzujem na to, čo sa dialo v predošlých sériách seriálu Skins. Primárne na jeho 3. a 4. sériu, ktoré sa sústredili na generáciu hrdinov, ktorej bol Cook súčasťou. Ak ste ich nevideli, spoilerom sa nevyhnete.

Štvrtá séria sa skončila pohľadom na Cooka. V tejto scéne mlátil Johna Fostera, ktorý zabil jedného z jeho priateľov. Určite ste si mysleli, že John Foster túto bitku neprežil. Odhadli ste to správne, Cook ho ubil na smrť. Rise sa odohráva niekoľko rokov po tomto incidente. Na rozdiel od predošlých častí tejto série však počujeme Cookov vnútorný monológ.

skinsrise2

Dozvedáme sa, že od kedy zabil Johna Fostera, je na neustálom úteku. V noci sa mu sníva o tom, ako ho nájde polícia a máva psychotické nočné mory. Napriek tomu sa mu celkom darí. Pracuje samozrejme na čierno, pre miestneho drogového dílera Louieho (Liam Boyle). Predáva deckám kokaín, vybavuje rôzne službičky a hoci žije vo svojom aute, zbalil celkom sympatickú predavačku z pumpy, Emmu (Esther Smith). Všetko sa však pokazí, keď mu Louie zverí na starosť vozenie jeho priateľky Charlie (Hannah Britland). Tá je totiž bezcitná a rada sa zahráva s ľuďmi. A Cook sa do toho dostane až po uši.

skinsrise3

Od začiatku stanica E4 promovala Rise ako dramatický dvojdiel, ktorý mal vynahradiť epizódy Fire a Pure všetkým tým, ktorí neholdujú pomalšiemu tempu. Jednoznačne sa im to podarilo. Nie len, že do Rise napchali drámy čo najviac, ale pripravili si pre divákov megalomanské finále, ktoré sa síce zo seriálu vychádzalo, no bolo na celkom inej úrovni. Skins Rise by pokojne mohol byť samostatným televíznym filmom, v ktorom sa len hlavný hrdina volá rovnako, ako kedysi jeden chalan v „nejakom“ seriáli.

Jack O’Connell, ktorý si opäť zahral Cooka, sa neuveriteľne zmenil. Seriál ho opustil práve v tom veku, kedy sa chlapci menia na mužov, a v Rise je z neho iný človek. Bola obrovská radosť sledovať, ako sa zároveň s jeho fyzikou vyvinuli aj jeho herecké schopnosti. Nie nadarmo doňho kritici vkladajú veľkú nádej. Jack O’Connell jednoznačne patrí k najtalentovanejším hercom svojej generácie a pomaly, ale isto, sa dostáva aj na strieborné plátno.

skinsrise4

Po jeho boku sa objavovali najčastejšie dve ženy. Jednou z nich bola Emma, jeho nová priateľka. Zahrala si ju Esther Smith, ktorá je u nás úplne neznámou herečkou. Objavila sa na obrazovke zatiaľ len málo, napríklad v seriáli Material Girl. Druhou ženou bola dílerova priateľka Charlie, ktorú stvárnila Hannah Britland. Je známa zo seriálu Misfits. Antagonistom epizód bol drogový magnát Louie, teda Liam Boyle. Poznáte ho určite zo seriálov Scott & Bailey, Land Girls alebo zo Spooks: Code 9. Takisto sa na obrazovke objavil Lucien Laviscount, známy z Waterloo Road alebo z Coronation Street. Tvorcovia opäť stavili na pomerne neokukaných hercov, čo pôsobilo sviežo.

Osobne mám z Rise pomerne zmiešané pocity. Snažila som sa nemať veľké očakávania, ale Cook je jednoducho Cook. Jedna z mojich najobľúbenejších postáv, ktorá mi počas trvania seriálu neraz zlomila srdce. Vidieť ho staršieho, ako stále bojuje s duchmi svojej minulosti, no zároveň sa osobnostne vyvinul ďaleko nad svoj vek, bolo pre mňa emotívne. Ako jediný priamo nadväzoval na to, čo sa odohralo v predošlých sériách a na rozdiel od ostatných častí sme presne vedeli, čo si myslí. Všetky tieto aspekty hrali v prospech Rise.

skinsrise6

No na druhej strane podľa mňa škrípala hlavná zápletka. Bolo nám ukázané, že sa zmenil natoľko, že teraz má stálu priateľku, ktorá bola ideálna. Samozrejme, Cook aj tak nie je ten typ, ktorého by bavil stereotyp alebo dobré dievčatá. Bolo jasné, že sa začne obzerať po niečom inom. Podľa mňa však postava Charlie, ktorá spustila všetku drámu v epizóde, nebola dostatočnou. Z ničoho nič, bez nejakého hlbšieho dôvodu sa jej Cook nie len zveril s najväčším tajomstvom, ale obrátil kvôli nej naruby celý svoj svet. Po tom, ako ju bližšie poznal dva dni. Áno, Cook je impulzívny. Aj do Effy sa zahľadel hneď na začiatku a musel ju mať. Ale teraz bol starší. A možno som od neho čakala viac.

Nebola to zlá epizóda, nechápte ma zle. Bola presne tým, čo sme od nej čakali. Plná akcie, napätia, drámy, citov, bitiek, drog, chľastu, neobvyklých scenérií a Cooka. Úplne chápem, prečo ju fanúšikovia na internete označujú za najlepšiu dvojčasť série. Myslím si však, že všetky tri boli pomerne vyrovnané a každá bola vynikajúca tým svojím spôsobom. Tá Cookova možno len o chlp vytŕčala nad ostatnými, aj to hlavne kvôli poslednej scéne. Cook je skrátka Cook.

skinsrise5

Máme to za sebou. Posledná epizóda Skins je za nami. Ak si chcete predĺžiť chvíle s týmto jedinečným seriálom, skúste sa pozrieť na ich YouTube kanál. Budú na ňom publikovať ešte pár mesiacov po skončení seriálu. Nachádzajú sa tam piesne z epizód, rozhovory zo zákulisia a vynikajúca séria, kde priamo herci a tvorcovia vymenúvajú svoje obľúbené scény. Kaya Scodelario, Hannah Murray a ani Jack O’Connell svoje videá ešte uverejnené nemajú, no E4 ich divákom sľúbila.

Dúfam, že toto nie je posledný článok o Skins na našom portáli. Tento seriál je kultom. Vytvoril celú generáciu ľudí, ktorá ním žila. Pomohol mnohým mladým, ktorí prežívali problémy z bežného života, ktoré sa priamo v ňom riešili. Je úplne v poriadku, že za ním žialite, a že vám zlomil srdce. Nie ste v tom sami.