Skins: Fire

Epizódy, Recenzia júl 10., 2013

Šesť sérií, americký remake, revolučné zobrazovanie tínejdžerov a stovky zmenených životov – aj tak by sa dal v skratke zhrnúť britský seriál Skins. Svoju púť začal v roku 2007 a bol prvým originálnym z dielne odnože Channelu 4, podstanice E4. Je charakteristický tým, že si nikdy nebral servítku pre ústa, riešil to, o čom sa doma nehovorí a svojich hercov striedal po dvoch sériách, aby si zachoval realistickosť. Toto leto definitívne skončí a to tromi dvojdielmi, ktoré sa budú sústrediť na jeho najpopulárnejšie postavy. Ak ho nepoznáte, naozaj by ste to mali dohnať – v tomto článku sa totiž môžu vyskytovať menšie spoilery.

skinsfire

Fire, prvá dvojčasť, sa točí okolo Effy Stonem (Kaya Scodelario). Naposledy sme ju videli vo veľmi krehkom stave a scenáristi nám nachystali naozaj otvorený koniec. Ohnivé epizódy skočili v čase o pár rokov dopredu. Effy už nie je v škole, ale pracuje v Londýne pre firmu, ktorá obchoduje s akciami. Zdá sa, že všetko prekonala a teraz s chladnou hlavou žne jeden úspech za druhým.

Býva v byte spolu s Naomi (Lily Loveless), s ktorou síce počas predošlých sérií nemali najlepší vzťah, no sú jediné, ktoré pri sebe zostali. Naomi prešla veľmi veľkou zmenou oproti seriálu – nie je si sama sebou istá, nevie, čo so životom a cíti sa veľmi opustená, keďže Emily (Kathryn Prescott) žije kvôli stáži už dlhší čas v New Yorku. Svoje dni vypĺňa fajčením trávy, organizovaním divokých žúrov a snami o kariére v žánri stand-up comedy.

skinsfire2

Viac z deja neprezradím, lebo Skins Fire je vytvorený ako samostatný film a chcem, aby ste si ho užili. Prezradím však, že sa v ňom dočkáte hviezdneho obsadenia. Lara Pulver zo Sherlocka, Craig Roberts zo Submarine a Being Human, či Kayvan Novak nie sú žiadnymi béčkami. Práve naopak, jedná sa o prvotriednych hercov, ktorí v ohnivej dvojčasti naozaj žiaria.

Nebudem vám klamať, Skins je jedným z mojich najobľúbenejších seriálov vôbec. Som jednou z tých fanúšikov, ktorí videli každú časť všetkých sérií (a veľa z nich aj viac ráz) a aj z tých, ktorí sa rozčuľovali nad slabou americkou verziou. Dokonca vlastním boxset prvých štyroch sérií. Keď som sa dozvedela, že namiesto ďalšej generácie sa tvorcovia rozhodli seriál ukončiť tromi mini filmami, bola som hotová. A ešte k tomu si vybrali moje najobľúbenejšie postavy.

skinsfire3

Effy sa v seriáli vyskytovala štyri série. V prvých dvoch si strihla rolu Tonyho sestry a hoci bola na prvý pohľad vedľajšou postavou s malým časom na obrazovke, v tretej a štvrtej sérii si ju scenáristi zvolili za tú ústrednú. Preto som bola prekvapená, že siedma sa začala práve dvojčasťou Fire, ktorá sa sústredila na ňu. Kaya Scodelario sa svojej staro-novej úlohy zhostila brilantne. Bola to stále taká istá Effy, ktorá síce riešila úplne iné problémy, než na aké sme boli zvyknutí, no stále zachovala jej charakteristické črty a vnútornú krehkosť. Samozrejme, veľa spravilo aj spracovanie ohnivých epizód – tvorcovia sa upriamili na detailné zábery tvárí, či panorámy Londýna, čo vytváralo špecifickú atmosféru.

skinsfire4

Takisto, voľba herečiek, ktoré zo starých sérií vrátili naspäť bola veľmi dobrá. Postavy Effy a Naomi v seriáli nezdieľali veľa spoločných scén. V Skins Fire si to úplne vynahradili. Ich vzťah bol ostrý, no v konečnom dôsledku veľmi silný. Obidve predviedli, ako sa za tie roky herecky vypracovali. Čo sa však týka samotného deja, scenáristi nič neodhalili. Ja osobne som veľkú časť epizódy strávila tým, že som rozmýšľala nad tým, čo sa im asi medzi koncom štvrtej série a súčasnosťou stalo. Tvorcovia vraj neprezradili ani herečkám, čo sa medzi tým v životoch Naomi a Effy dialo. Kaya Scodelario a Lily Loveless sa však vyjadrili, že si v jeden večer spolu obidve sadli a sami pre seba si vymysleli, čo sa za tie roky medzi ich charaktermi udialo.

skinsfire5

Skins Fire je veľmi dobrý televízny film rozdelený na dve časti. Dokázal si zachovať feel seriálu, no pritom ho posunúť do vôd umeleckého spracovania. Reakcie naň sú rozporuplné, lebo sa nekončí šťastným koncom. Je to zvláštne, lebo len veľmi málo sérií Skins sa končilo dobre. Otvorený koniec a realistickosť sú však podľa mňa presne tie atribúty, ktoré seriál robili výnimočným. A musíte uznať, že to bola naozaj prepracovaná, dejovo nepokrivkajúca dvojepizóda, ktorá zaplnila dieru po „starých dobrých“ častiach. Takisto, Skins nikdy nestagnovali, vždy sa snažili posúvať dopredu nie len s hrdinami, ale aj s divákmi. A práve tí, ktorí sledovali osudy Effy v seriáli pred niekoľkými rokmi, sú dnes tými, ktorí sa tiež nachádzajú na prahu dospelosti. Skins Fire bol o nich a pre nich.

Budúci týždeň nás čaká Skins Pure. Táto dvojčasť sa bude sústrediť na Cassie z prvej generácie. Tvorcovia sa rozhodli časti prehádzať oproti tomu, ako boli ohlásené, či uvedené na medzinárodnej databáze. Siedmu sériu teda uzavrie Cook v Skins Rise. A od neho mám najväčšie očakávania, lebo Effy predviedla naozaj sľubný štart.