Great Expectations

Recenzia február 9., 2012

Pri príležitosti tohtoročných 200. narodenín Charlesa Dickensa sa televízia BBC rozhodla uctiť  si tohto známeho britského autora sfilmovaním niektorých jeho diel. Na paškál si vzala aj román Great Expectations (Veľké nádeje), ktorého adaptáciu v podobe trojdielnej minisérie odvysielala koncom minulého roka.

Sirota Pip žije so svojou sestrou a jej manželom Joem v kováčškej dielni pri močiaroch. Jedného dňa si ho odchytí zločinec, ktorý utiekol z väzenskej lode a chce od neho, aby mu z dielne ukradol pilník. Vystrašený Pip ho poslúchne, no okrem pilníku mu prinesie aj krajec fašírky. Pipova sestra nie je zrovná nadšená, že jej malý brat zostal na krku a keď sa dozvie, že o neho prejavila záujem bohatá slečna Havishamová, nezaháľa a vyšle ho do jej domu. Pip sa tam stretáva s jej záhadnou adoptívnou dcérou Estellou. Slečna Havishamová ho požiada, aby ju navštevoval pravidelne a robil Estelle spoločnosť. O pár rokov neskôr príde za Pipom právny zástupca Jaggers a prezradí mu, že získal bohatstvo od tajomného dobrodinca a musí okamžite odísť do Londýna a stať sa džentlmenom veľkých nádejí s tým, že meno svojho dobrodinca a majetok získa po nadobudnutí plnoletosti.

Pokiaľ by sme chceli porovnať toto spracovanie s knižnou predlohou, museli by sme uznať, že sa jej tvorcovia krvopotne nedržali a miestami to vyzeralo, že si zaimprovizovali. Chýbajú v nej dôležité postavy (Biddy), udalosti a niektoré postavy sa charakterovo správajú inak ako v knihe. Najväčšie pobúrenie si od literárnych kritikov vyslúžil zmenený koniec, ak však vyslovene nepatríte medzi Dickensových fanúšikov a knihu ste v živote nečítali, prekážať vám to nebude a nič si nevšimnete.

Z hereckého hľadiska si miniséria vedie dobre. Najväčšie obavy som mala z Gillian Anderson (The X Files), ktorá sa mi na slečnu Havishamovú zdala primladá. Doteraz patrí medzi jej najmladšiu predstaviteľku. Moje obavy sa však nenaplnili a musím uznať, že aj britský prízvuk zvládla celkom obstojne. Za vyzdvihnutie určite stojí Harry Lloyd (Game of Thrones), ktorý stvárnil Herberta Pocketa, Pipovho spoločníka a učňa či Ray Winstone ako zločinec na úteku Abel Magwitch. Málokedy sa stane, že detský predstaviteľ zaujme viac ako ten dospievajúci/dospelý, no to je prípad hlavnej postavy Pipa. Tvorcovia u dospievajúceho Pipa šliapli vedľa, Douglas Booth sa na túto rolu absolútne nehodil. Výzorom pôsobil príliš „cukríkovo“ a upravene na niekoho, kto roky drel v kováčškej dielni. Navyše nielenže jeho herecké schopnosti značne zaostávali za kolegami, pôsobil nevýrazne a nudne. To isté platí aj u Estelly. Vanessa Kirby nijako zvlášť neohúrila, zatiaľ čo detská predstaviteľka pôsobila dostatočne arogantne, až ste jej mali chuť jednu vlepiť a prevychovať ju.

Z celkového hľadiska je miniséria zvládnutá veľmi dobre. Počiatočná pochmúrna až mrazivá atmosféra močiarov, zvláštny pocit, ktorý vo vás navodzuje dom slečny Havishamovej či skvelá hudba rozhodne patria medzi prednosti. Vychutnáte si atmosféru snobského Londýna, pretože peniaze vládli svetom aj v tej dobe a ako povedal pán Jaggers: „Nepotrebujem vedieť, ako to naozaj bolo, zákon to nevyžaduje.“ Skrátka a dobre, BBC sa opäť raz držala svojich štandardov a rozhodne sa za tento počin hanbiť nemusí. Minisériu hodnotím na 9/10 a bod sťahujem za Douglasa Bootha, ktorý tam musel byť omylom.