Slovenských projektov o mladých ľuďoch pre mladých ľudí nie je na našich obrazovkách mnoho. Väčšinou je tento priestor vyplnený pravdepodobne lacnejšou a menej riskantnou formou – zakúpením overených amerických seriálov. Preto mohol oznam o novom slovenskom seriáli Gympel.tv vyvolať obavy.

Niektoré však rozhodne zahnal. Tí, ktorí sa báli trápnych tínedžerských postáv, si mohli vydýchnuť, pretože Gympel.tv nám ponúkol zmes spolužiakov, ktorých má/mal v triede pravdepodobne každý. Dieťa učiteľa/riaditeľa, diskofili, pohoďáci, chalan – technik, … . Podobne sú na tom aj učitelia, hoci to tam pri niektorých stereotypoch možno bude trochu škrípať. Osobne oceňujem, že jedna z učiteliek tam má svoju „hlášku“. Takéto typy vyučujúcich možno nájsť asi všade, ako aj trochu švihnutých telocvikárov, či príliš jemných „profesorov“. Avšak nemyslím si, že niekto z bežných ľudí by mal úplne „čierny“ charakter a preto úplne nerozumiem tomu, prečo sa scenáristi rozhodli pre postavu zlej, zlej nemčinárky. Dovolím si teda aspoň tipnúť, že aj na nej bude vystavaný dej, ktorý sa bude ťahať epizódami, prípadne dúfať, že postava sa len javí ako záporná a časom uvidíme aj jej kladné vlastnosti. Nádej však odoberá postava stvárnená Romanom Pomajbom, ktorá bola ukázaná v závere prvej časti ako nie veľmi prívetivá.

Ak by sme mali byť detailistami, postavám by sme mohli vytknúť slovenčinu. Príbeh sa odohráva niekde pri Senci, no nikto z adolescentov nemá „západniarsky“ prízvuk. Dievča, ktoré prišlo na západ po niekoľkých rokoch z Košíc, mohlo prísť z ktoréhokoľvek kraja a tiež by ste to nemohli identifikovať. Podobne som nepochopil situáciu, keď v prvý deň školy prišla do triedy učiteľka s knihou a začala počítať príklady z matematiky. Aspoň svoje prvé dni v škole si pamätám ako tie, keď sa učitelia pýtali na zážitky z leta a nejak veľmi neriešili učivo.

Keďže je to seriál o stredoškolákoch, veľa mladších hercov v iných seriáloch nevidíte, čo je rozhodne plusom, vzhľadom na súčasnú slovenskú seriálovú tvorbu. Žánrovo nie je veľmi citeľne vyhranený, čo môže byť dobré aj zlé. Zmesou problémov trochu pripomína 902 10, no v tomto prípade ide o kvalitnejšiu verziu. Celkovo prvá epizóda pôsobila pokojným dojmom, dej sa nijak neponáhľal, ale ani nenudil.

Zle hodnotím fakt, ktorý sa pravdepodobne týka PR seriálu, keď pri prezeraní základných informácií o seriáli môže človek natrafiť na popis problémov rozoberaných v prvej časti, čo by nebolo zvláštne, keby ten popis nepriblížil aj scény v závere epizódy.

Gympel.tv teda celkom dobre reflektuje stredoškolské prostredie, herci obsadení do postáv tínedžerov vyzerajú ako stredoškoláci a veľká väčšina vecí, ktoré by mali byť „cool“, tak aj pôsobia. Dojem trochu znižujú čiste záporné postavy, tie sa však môžu časom vykryštalizovať. Pilotný diel hodnotím s nádejou (a s vďakou za to, že je tu konečne niečo iné) na 8/10.

Článok by: Ondro