Case Histories

Recenzia júl 18., 2011

BBC One vyplavila ďalšiu detektívku so silným protagonistom. Tentokrát čerpala z domácich zdrojov. Dej 6-dielnej minisérie Case Histories sa odohráva v škótskom Edinburghu, okrem hlavného hrdinu plne vybavený škótskymi hercami. Bývalého policistu Jacksona Brodieho so slabosťou pre dámy v núdzi stvárnil Jason Isaacs, ktorého bez bielej parochne pomaly ani nespoznáte. O to lepšie ale pôsobia jeho naleštené bicepsy, žiarivé oči a iné detektívne schopnosti.

Melancholický Jackson Brodie pochádza zo série detektívnych kníh Kate Atkinsonovej. Prvá séria obsahuje tri dvojdielne príbehy. A čo udrží diváka s hrošou kožou ako ja pri obrazovke? Tri veci, frfľoši.

Jackson Brodie je bona fide klaďas ako sa patrí. Skôr priamočiareho typu ako John Wayne, než vo vlastnej nudnej minulosti sa utápajúci… nuž, hociktorý detektív z hociktorého procedurálneho seriálu. Jason Isaacs potrafil na jednu zo svojich pokojnejších úloh. Síce to nemá ani v tomto seriáli med lízať, ale okolnosti a prozreteľnosť mu umožňujú vyjsť zo zápasov so životom s čistým štítom.

Druhá podstatná vec – mám pocit, že okrem Jasona tam nehrá žiaden muž. No dobre, nejakí arbitrárni záporáci sa tam nájdu, ale postavy s náznakmi vnútorného charakteru sú vždy na vysokých opätkoch. Moju vlastnú obľubu bokom, takéto rozvrstvenie príbehu umožňuje – nepretržitou komparáciou – robiť z Jacksona Brodieho najsamlepšieho gentlemana na planéte.

A potretie – Made in Scotland. Fanúšikovia Lip Service a škótskeho prízvuku vedia, o čom hovorím. Všetko tam vyzerá a znie úplne inak! V Case Histories sa podarilo réžii streliť naozaj iné svetlo a kameru, než som zvyknutá z ostatných produkcií BBC. Je to veľmi veľké oživenie diváckeho zážitku. Scénografia je tiež pozoruhodná. Edinburgh som nikdy hlbšie nesledovala, ale ak seriál Case Histories nekecal, je tam úplne epicky pekne.

Case Histories. Šesť epizód detektívneho seriálu, na ktorý sa dá pozerať. Scenár nevynecháva nič, čo je na detektívkach dobré. Postavy sú vtipné a krásne svojské. A Jason Isaacs je vŕŕ. 9/10.