Mildred Pierce

Recenzia apríl 15., 2011

Káblová televízia HBO počas tejto sezóny uviedla už druhý „historický“ seriál odohrávajúci sa v 30tych rokoch minulého storočia. Po úspešnej gangsterke The Boardwalk Empire spustila v midseason minisériu Mildred Pierce.

HBO je hlavne filmová televízia, ale nakrúca aj vlastné seriály. Tie sú spravidla kvalitnejšie než obyčajná televízna produkcia a inak tomu nie je ani pri Mildred Pierce. Spracovania rovnomennej románovej predlohy Jamesa M. Caina sa ujal Jon Raymond a Todd Haynes, ktorý minisériu aj zrežíroval. Jeho meno sa spája s rôznymi zaujímavými snímkami, ako napríklad Velvet Goldmine, I’m Not There alebo Safe.

Obsadenie Mildred Pierce je rovnako exkluzívne – titulnú postavu si zahrala oscarová Kate Winslet, jej milenca Guy Pierce a hviezdne obsadenie uzatvára Evan Rachel Wood ako dcéra Mildred Veda.

Dej sa sústredí, ako napovedá sám názov, na ženu s menom Mildred Pierce. Tá bola vzorná manželka podnikateľa a žena v domácnosti, ktorá z nudy piekla výborné koláče pre susedov. Keď už však aférky jej manžela Berta (Brian F. O´Byrne) začali byť neúnosné, vyhnala ho z domu a stala sa tak tzv. „grass widow“ (to sú ženy, ktoré žijú separovane od svojich manželov bez toho, aby sa rozviedli), čo nebola lichotivá situácia. Bez kvalifikácie sa jej nedarilo zohnať žiadnu prácu, ktorá by zodpovedala jej postaveniu strednej triedy. Nakoniec však bola nútená prijať prácu servírky za čo sa hanbila skôr pred vlastnou ambicióznou a manipulatívnou dcérou Vedou. A v tomto spočíva hlavný konflikt príbehu.

Mildred sa z obyčajnej servírky vypracuje na majiteľku úspešných reštaurácii, zažíva mnohé sklamania, hlavne v osobnom živote a neustále zápasí s čoraz viac nevďačnou a intrigujúcou Vedou, ktorá postupe dospieva. Postava Vedy vyrážala dych hlavne v prvých troch častiach, keď ešte bola dieťaťom, teda mala okolo jedenásť-dvanásť rokov. Predsa len to vyzerá inak, keď matke strelí zaucho dvanásťročný sopliak než ako dospelá žena. Avšak ani ako mladá žena Veda nestratila na protivnosti.

Rada by som vyzdvihla aj vkusne dosadenú dobovú hudbu ale hlavne kostýmy. Tie vyzerajú autenticky a nezromantizovane. To znamená, že Mildred pred svojim spoločenským postupom nosí nie veľmi vábivé šaty z podivných látok a často ich nosí viackrát. To sa často nevidí.

Ako som už spomínala, miniséria je z produkcie HBO, čo jej (aspoň u mňa) spolu s úžasným obsadením zaručuje kvalitu. Spracovanie, kamera a farby, strih, kostýmy, hudba – to všetko je filmovej kvality. Mildred Pierce sa dá vytknúť len málo vecí, napríklad rozvláčnosť. Spočiatku to pokojné tempo pôsobilo príjemne, ale pri niektorých častiach som sa neustále pozerala na hodinky. Obsadenie ani lepšie byť nemohlo, ale v posledných dvoch častiach som mala problém uveriť, že Evan Rachel Wood má byť dcérou Kate Winslet. S čistým svedomím hodnotím kompletnú minisériu na 9/10 a odporúčam všetkým fanúšikom pani herečky Kate Winslet a milovníkom takýchto „vintage“ snímok. Na českej HBO si ju, mimochodom, budete môcť pozrieť na jeseň.