SERIÁLY.kinema.SK

Na začiatok treba uviesť jednu zásadnú vec: názov tohto nového seriálu na prvý pohľad zavádza. Nejde totiž o žiadny príbeh z prostredia nebeského raja alkoholikov, ale drámu zo súdnej siene. Keď už sme si vyjasnili žáner, môžeme prejsť rovno ku koreňu veci.

Raising the Bar

Seriál Raising the Bar sa sústreďuje na život a prípady skupinky newyorských právnikov, ktorí sa osobne poznajú už od štúdií na právnickej fakulte. Po skončení školy sa ich cesty rozišli a postavili sa na opačnú stranu profesnej barikády. Máme tu teda dva tímy: jeden, ktorý háji záujmy svojich klientov obžalovaných z rôznych trestných činov (verejní obhajcovia) a druhý, ktorý stojí na strane štátu (prokuratúra). Vzájomne sa stretávajú na neutrálnom poli súdnej siene, ktorej predsedá jej ctihodnosť sudkyňa Trudy Kesslerová.

Jerry Kellerman (Mark-Paul Gosselaar) je mladý idealistický právnik, ktorý verí že americký súdny systém je nástrojom na dosiahnutie spravodlivosti. Do rúk sa mu dostáva prípad Calvina Heinza, ktorý je aj napriek rozporuplným dôkazom obvinený zo znásilnenia. Jerry je presvedčený, že jeho klient je nevinný, no nemá žiadne páky na to, aby ho z toho legálne vysekal. Po dohode s prokurátorkou Michelle Ernhardt (Mellisa Sagemiller), ktorá preklasifikuje obvinenie, presvedčí svojho klienta, aby sa priznal. Radikálne by mu to znížilo trest a odpykal by si tak zhruba 1,5 – 3 roky. Calvin o tom najprv nechce počuť, no pod vplyvom existujúcej situácie sa nechá presvedčiť. Už to vyzerá tak, že všetko je uzavreté, no nevypočítateľná sudkyňa Trudy Kesslerová s touto dohodou nesúhlasí a nariadi riadne súdne pojednávanie za účasti poroty. Jerry sa vydáva na neľahkú misiu, keď musí presvedčiť nielen porotu, ale i samotnú povýšeneckú sudkyňu o nevine svojho mandanta…

Raising the Bar

Seriál produkuje spoločnosť ABC studios pre káblovú stanicu TNT a už na prvý pohľad je jasné, že ide o tzv. „lowcost“. Z kulís je okamžite zrejmé, že celý seriál sa nakrúca v štúdiu a miesto toho, aby pôsobil ako solídna dráma zasadená do reálneho súdneho prostredia, nachádza sa niekde na úrovni síce drámy, no s nádychom situačnej komédie. Príbeh je primárne sústredený na empatického Jerryho, ktorému klienti vstupujú do osobného života a nedarí sa mu tak jednoducho „vypnúť“ a kolegyňu Michelle, no ani ostatné postavy nie sú ukrátené. Predstaví sa i obhajca Richard Patrick Woolsley (Teddy Sears), ktorý sa rozhodne vzdať dobrého miesta v otcovej firme a miesto toho príjme prácu v oddelení verejného obhajcu. Na druhej strane bariéry zase stojí Marcus McGrath (J. August Richards), ktorý chce dostať do basy všetkých kriminálnikov za každú cenu. Významnú rolu však v seriáli zohráva postava tvrdej tyranky súdnej siene – sudkyne Kesslerovej, ktorá je povýšenecká a plná cynizmu a drží sa striktne iba svojho pracovného a životného kódexu.

Raising the Bar

Dejovo seriál neponúka nič prevratné. Príbeh je obohratý ako vinylová platňa zo 60-tych rokov a jedinou osviežujúcou (ale zato nijak inovatívnou) stránkou deja je sledovanie súboja medzi rebelujúcim právnikom a neodbytnou sudkyňou. Seriály zo súdneho prostredia navyše nemajú v Amerike veľký úspech. Potvrdzujú to i nedávno zrušené seriály Shark, či Canterbury´s Law, ktorý tvrdo prepadol na stanici Fox. Kredit najúspešnejšieho seriálu z tejto sféry (ak pominieme také „oldies“ ako Matlock či Perry Mason) stále drží komediálny seriál Ally MacBeal. Seriály tohto typu sleduje v Amerike navyše zväčša starší divák, čoho si boli tvorcovia pravdepodobne vedomí pri jeho príprave. Zamerali sa preto na skupinu mladých právnikov, ktorej nešliape na päty 40-tka a nemajú za sebou početné víťazné súdne spory. Casting vybral príťažlivejšie tváričky, čo je síce dobrým ťahom na bránu, no keď scenár škrípe ako zhrdzavené vráta na dobytčej farme, ani sebe lepší herecký výkon neudrží potápajúcu sa loď na hladine. Postavy sú navyše takmer po celú dobu pilotu nedostatočne rozvinuté a s jednotlivými charaktermi sa preto nemá divák možnosť dôkladnejšie zoznámiť. Autori naznačili pozadie postáv až takmer na samotnom závere, no i napriek tomu som vzhľadom na ich otrepanosť a neforemnosť presvedčený o tom, že do budúcich dielov neprinesú sviežejší závan čerstvého vzduchu.

Viem, že by som nemal hodnotiť hudbu, keďže ide o preair a ani ju neberiem nijak drasticky do úvahy, no nedá mi nespomenúť, že takto spracovaný pilotný diel má otrasné podmazy a pri použití skvelej melódie zo seriálu Dexter mi trhalo uši.

Raising the Bar

Seriál z pera Stevena Bochco-a (Commander in Chief, Columbo) uvedie na obrazovky káblová stanica TNT ešte tento rok. Presný dátum štartu zatiaľ nie je známy, no televízia už stihla objednať 10 epizód.

A čo teda dodať na záver? No asi len toľko, že pilotný diel nie je taký pútavý ako by sa mohlo z naznačeného deja zdať. Je to obyčajné klišé, ktoré má svoje občasné lepšie miesta a kvitujem nasadenie ešte neopozeraných hercov, no moje výsledné hodnotenie to nijak markantne nezmení. A preto hodnotím tento raz na úrovni 3/10.

VIAC O TITULE:



Komentáre

  1. Marcoz | júl 10., 2008 o 07:28 |

    Gosselaar má svoju slávu zrejme už dávno za sebou… No čo už, už je príliš starý, aby pobehoval po školských chodbách ako v Konečne zvoní…

Napíšte svoj názor